زمانی­که برای تامین نقدینگی خود به بانک یا موسسات مالی مراجعه می­کنید، متوجه خواهید شد که تسهیلات و وام­های مختلفی وجود دارند، اما سوال پیش می­آید که تفاوت وام و تسهیلات چیست؟

بانک خدمات مختلفی برای تمامی اقشار مختلف جامعه ارائه می­دهد. مهم­ترین آن­ها وام و تسهیلات است.

اما همان­طور که می­دانید، این دو باهم تفاوت دارند. برای اینکه تفاوت این دو خدمت را بدانید، ابتدا باید تعریف دقیق و جامع هر یک از آن­ها را برای شما ارائه کنیم.

خروجی­های اصلی بانک تسهیلات است. به ­طوری­که، از طریق آن­ها می­توان نقدینگی­های سرگردان را با هدف اقتصادی به جامعه، تزریق کرد.

بانک تجهیز منابع که شامل سرمایه، حقوق صاحبان سهام و انواع سپرده است را در راستای اهداف اقتصادی به واجدین شرایط تسهیلات می­دهد.

این در حالی است که وام نوعی قرض دادن پول است و قرض دهنده این پول را در یک زمان مشخصی به قرض گیرنده پرداخت می­کند.

در ادامه هلدینگ دیوان هر یک را به طور کامل شرح داده تا تفاوت وام و تسهیلات را کاملا متوجه شوید.

تعریف وام

همان­طور که در ابتدا گفتیم، وام نوعی قرض دادن است. تبادل پول به روش­های مختلفی بین دو طرف صورت می­گیرد و از گذشته رایج بوده است.

در جوامع مختلف قوانین و میزان سود وام مختلف بوده و قوانین بازپرداخت نیز به عوامل بسیاری بستگی دارد.

مهم­ترین شرطی که برای بازپرداخت وجود دارد این است که شما باید اصل پول با بهره آن را در مدت زمان مشخص پرداخت کنید.

پیش از پرداخت مبلغ، طرفین وام بر روی سود آن توافق می­کنند. شما می­توانید از بانک­ها یا موسسات مالی، وام­های مختلفی را دریافت کنید.

انواع وام از سوی بانک­ها و موسسات مالی ارائه می­شود که مهم­ترین آن­ها عبارتند از:

  • وام فوری
  • وام با سند خودرو
  • وام با سند مسکونی
  • وام با سند ملکی
  • وام برای بازنشستگان
  • وام جعاله

تعریف تسهیلات

خروجی­های اصلی بانک را تسهیلات بانکی می­گویند. تسهیلات از طریق نقدینگی­های سرگردان جامعه تعریف شده و با هدف اقتصادی به جامعه تزریق می­شود.

بانک­ها منابعی مانند سرمایه، حقوق صاحبان سهام و انواع سپرده­ها را در راستای این هدف به جامعه تزریق می­کنند.

ریشه لغوی تسهیلات از سهل می­آید که به معنای آسان کردن است. ممکن است از خود بپرسید که کاربرد تسهیلات چیست و چگونه باعث حمایت بخش­های اقتصادی جامعه خواهد شد؟

همان­طور که می­دانید، موضوع نقدینگی اهمیت بالایی دارد. زمانی­که کالایی را به صورت قسطی از یک فروشنده خریداری می­کنید، فروشنده خرید کالا را برای شما آسان کرده است.

اگر شما از کسی پول قرض گرفتید و با آن کاری انجام دادید و سود حاصله آن را بین خود و قرض دهنده تقسیم کردید، قرض دهند، به شما تسهیلات داده است.

بانک تسهیلات را به منظور مختلف ارائه می­دهد. برای مثال، بانک ممکن است برای شروع فالیت تجاری تسهیلات اعطا کرده و در سود آن شریک شود.

وام وتسهیلات

 

اگر شما توانایی پرداخت هزینه ازدواج و تهیه جهیزیه را ندارید یا نمی­توانید برای مواردی همچون درمان، تحصیل، تعمیر مسکن و غیره هزینه کنید، می­توانید از تسهیلات استفاده کنید.

شرکت­های تعاونی برای ایجاد کار می­توانند تسهیلات دریافت کنند. واحدهای تولید برای افزایش تولید، راه­اندازی واحد­های تولید راکد و توسعه کارگاه ­های تولیدی در روستاها می­توانند از بانک­ها یا موسسات مالی تسهیلات دریافت کنند.

اما تفاوت وام و تسهیلات در چیست؟ در ادامه توضیح می­دهیم.

تفاوت بین وام و تسهیلات چیست؟

حال که با مفهوم و کاربرد وام و تسهیلات آشنا شدید، می­توانید تفاوت وام و تسهیلات را به راحتی متوجه شوید. به­ طور کلی، دو تفاوت وام و تسهیلات در دو چیز است:

تفاوت وام و تسهیلات بانکی در اهدافشان است. توجه داشته باشید که وام و تسهیلات دو واژه متفاوت هستند.

تسهیلات منابع مالی واحدهای صنعتی مختلف را تامین کرده و به تولید رونق می­بخشد.

از طرفی وام یک پولی است که به دلایل مختلفی به یک فرد قرض داده می­شود و آن فرد باید در بازه مشخصی پول را به همراه بهره آن برگرداند.

اگر وام بگیرید، شما موظف به پرداخت اصل مبلغ وام به همراه سود هستید. بنابراین مساله مشارکت پرداخت کننده وجه در سود وجود ندارد.

مهم­ترین نکته­ای که باید در نظر بگیرید، این است که هر وام می­تواند یک تسهیلات تلقی شود، اما هر تسهیلاتی، وام نیست.

هلدینگ دیوان وام فوری اعم از وام با سند ملکی و وام با سند خودرو را در تهران و کرج ارائه می­دهد.

 

تفاوت بین وام و تسهیلات

سخن آخر تفاوت وام و تسهیلات

در این مقاله تفاوت وام و تسهیلات را توضیح دادیم. گفتیم که وام نوعی قرض است که شما هنگام بازپرداخت باید علاوه بر اصل مبلغ وام، سود آن را پرداخت کنید.

این در حالی است که تسهیلات به منظور تولید و رونق اقتصادی پرداخت می­شود. هر کدام از آن­ها انواع مختلفی دارند که شما می­توانید بر اساس نیاز خود، یکی از آن­ها را دریافت کنید.

بانک­ها و موسسات مختلفی وجود دارند که می­توانید از آن­ها وام یا تسهیلات مختلفی را دریافت کنید.

هلدینگ دیوان معتبرترین و بهترین موسسه وام دهنده است که انواع وام  و وام فوری را به واجدین شرایط ارائه می­دهد.

فهرست